Selma Selman: 600 Years of Migrant Mothers | 13.06.25 t/m 24.08.25

Kunsthuis SYB
Kunsthuis SYB
Hoofdstraat 70
Beetsterzwaag
13 juni t/m 24 augustus 2025
Donderdag + vrijdag + zaterdag
13.00 – 17.00 uur

Kunsthuis SYB presenteert met trots 600 Years of Migrant Mothers, een nieuwe solotentoonstelling van Selma Selman, die zowel in Beetsterzwaag als in Leeuwarden plaatsvindt. De tentoonstelling bestaat uit een nieuwe serie schilderijen, films, geluidswerken en lopend onderzoeksmateriaal, en is gemaakt in opdracht van twee Friese instellingen: Kunsthuis SYB en Arcadia. Een deel is te zien bij Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag, het andere in Leeuwarden, als onderdeel van de tentoonstelling Paradys.

De tentoonstelling maakt deel uit van een groter onderzoeksproject van Selman, waarin ze zich verdiept in haar “voormoeders” en zeshonderd jaar teruggaat in haar familielijn. Selman streeft ernaar de vrouwen van wie ze afstamt een gezicht te geven. Vrouwen die haar hebben gevormd tot wie zij nu is, maar die zelf vaak onzichtbaar blijven. Het project gaat over de intieme band tussen kennis en macht. Wie heeft toegang tot zijn of haar ‘voormoeder’, vraagt de kunstenaar zich af? En hoe zorgt die kennis voor macht in een breder politiek spectrum?

Selman onderzoekt hoe verhalen die rond de keukentafel worden gedeeld vaak vergeten raken en ontoegankelijk zijn voor de huidige generaties, vooral voor mensen binnen gemarginaliseerde gemeenschappen. Genealogie, de praktijk van het verzamelen, opslaan en delen van informatie over familiebanden, is een onderzoeksgebied waarin het feministische credo “het persoonlijke is politiek” duidelijk naar voren komt. Voor Selman betekent het ontrafelen van de vrouwelijke familielijn het ontrafelen van de jarenlange ontheemding van Roma-gemeenschappen in Zuidoost-Europa, in steden als Prishtina, Sarajevo en Bihać, waar voornamelijk de mannelijke lijn wordt gewaardeerd en gevierd. Ze probeert generaties van moeders op te sporen, zowel echte als fictieve, waarbij ze feministische strategieën van verzonnen genealogie combineert met historisch onderzoek en interviews. Haar werk is een poging om vrouwen tussen grenzen te visualiseren, geesten die in een droom komen en spreken in een taal die men niet langer begrijpt maar wel herkent. Gezichten die je tegenkomt op momenten van vreugde en wanhoop; namen op graven in steden ver van je huidige thuis; en lang haar dat zich vanuit een fictieve toekomst uitstrekt naar de realiteit.

De kunstwerken hebben een beklemmend karakter. Een groep vrouwen van verschillende generaties is vereeuwigd in een groot metalen tweeluik waar een zelfportret van de kunstenaar zonder ogen hun blik opvangt. Boeken, tekeningen, filmbeelden en geluiden, verzameld op begraafplaatsen waar Roma-mensen begraven liggen, worden gecombineerd met scènes van een bruiloft. Wanneer feiten ontbreken of doelbewust worden uitgewist, wordt de verbeelding een wapen om de blinde vlekken te reconstrueren en kan het een contactpunt vormen voor een blik op de toekomst. Kunnen we ons voorstellen hoe de wereld eruit zou kunnen of moeten zien vanuit het perspectief van de ontheemde vrouw?

600 Years of Migrant Mothers is Selma Selmans eerste solotentoonstelling in de tweetalige regio Friesland, samengesteld in dialoog met Arnisa Zeqo en Hans den Hartog Jager. Het project is mede gebaseerd op onderzoek naar Roma-gemeenschappen in Prishtina, uitgevoerd door Blerta Ismaili en het CHwB Kosovo.

Kunsthuis SYB is pleased to present 600 Years of Migrant Mothers, a new solo exhibition by Selma Selman, taking place in Beetsterzwaag and Leeuwarden. The exhibition consists of a new series of paintings, films, sound pieces, and ongoing research material, and is co-commissioned by two Frisian institutions: Kunsthuis SYB and Arcadia. One part is on view at Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag, the other in Leeuwarden as part of the exhibition Paradys.

The exhibition is part of a larger research project by Selman, in which she delves into her “foremothers,” going back six hundred years in her family lineage. Selman aims to give a face to the women from whom she descends. Women who have helped shape her into who she is today, but who themselves often remain invisible. The project addresses the intimate bond between knowledge and power, who has access to their foremothers, the artist asks? And how does that access constitute power dynamics on a broader political spectrum?

Selman explores how stories shared around the kitchen table are often forgotten and inaccessible to current generations, particularly for people embedded in marginalized communities. Genealogy, the practice of gathering, storing, and sharing information about family relations, is an area of knowledge where the feminist dictum “the personal is political” becomes clearly evident. For Selman, unpacking female family lineage means unpacking years of displacement of Roma communities in Southeast Europe, in cities such as Prishtina, Sarajevo and Bihać, where primarily male lineage is valued and celebrated. She embarks on an effort to trace generations of mothers, both real and fictional, combining feminist strategies of fictional genealogy with historical research and interviews. Her work is an effort to visualize women between borders, ghosts that come in a dream and speak in a language one no longer understands but recognizes. Faces encountered in moments of joy and despair; names on graves in cities far from one’s current home; and long hair extending into reality from a fictional future.

The artworks have a haunting quality. A group of women of different generations are immortalized in a large metal diptych where an eyeless self portrait of the artist receives their sight. Books, drawings, film footage and sounds gathered around graveyards where Roma people are buried, coexist with scenes from a wedding. When facts are missing or deliberately erased, imagination becomes a weapon to reconstruct the blind spots, and can offer a point of contact with the future. Can we visualize what the world could or should look like from the perspective of the displaced female?

600 Years of Migrant Mothers is Selma Selman’s first solo exhibition in the bilingual region of Friesland, presented in curatorial dialogue with Arnisa Zeqo and Hans den Hartog Jager. The project includes research into Roma communities in Prishtina conducted by Blerta Ismaili and the CHwB Kosovo.

Menu