14.02.25 – 16.03.25 EARTH TALES / IERDE FERHALEN / KUENTA DI TERA

VHDG
VHDG
Naauw 8
Leeuwarden
14 februari t/m 16 maart 2025
Dinsdag t/m zondag | 12-17 uur
Finissage: vrijdag 14 maart | 16 uur

EARTH TALES / IERDE FERHALEN / KUENTA DI TERA

Wat is je relatie tot het land waarop je je bevindt? Probeer je het land te domineren, controleren, rechtlijnig in te richten? Vereenzelvig je je met het land, door er zelf deel van te worden? Gebruik je het land voor agricultuur, grondstoffen of economische winst? En wat geef je zelf aan het land? Hoe is deze omgang bepaald door je wereldbeeld, geloof, maatschappelijke positie, lichaam en levensgeschiedenis?

Van 14 februari tot 16 maart 2025 presenteert VHDG de expositie EARTH TALES / IERDE FERHALEN / KUENTA DI TERA op een nieuwe locatie in de stad. In deze expositie heeft curator Michiel Teeuw vijf kunstenaars uitgenodigd, die kunstwerken presenteren over de relatie tussen mens en land. In zo’n 15 werken, gemaakt door Manja Kindt, Faisel Saro, Raily Yance, Marit Westerhuis en Samuel Sarmiento, worden verschillende posities verkend. Zo gebruiken de kunstenaars verschillende vertelvormen en media, van installaties en schilderijen tot kaarten en diagrammen.

De kunstenaars, woonachtig in Nederland en het Caribisch deel van het Nederlands Koninkrijk, nemen ons mee naar verscheidene landschappen: van Limburg tot Friesland en van de Surinaamse noordkust tot de Amazone-rivier.

Manja Kindt
Manja Kindt gebruikt multimedia, mixed-media en maakt ruimtelijk werk. Al deze disciplines komen bij elkaar tot een installatie, zowel buiten als binnen. Haar werk is bescheiden van aard. Materialen zijn vaak vanuit de natuur opgenomen om deel uit te gaan maken van kunstwerken. Wandelend, voornamelijk langs de noordelijke kust, altijd observerend, vormt de bodem voor haar een soort schatkamer. Letterlijk de voedingsbodem voor haar werk.

Faisel Saro
Eén van de mensen die in 1975 in de immigratiegolf de overstap van Suriname naar Nederland heeft gemaakt, is Faisel Saro. Hij is van Surinaamse afkomst, geboren in Willemstad (Curaçao) en opgegroeid bij zijn grootouders in Paramaribo. Zijn grootvader was een sjamaan. In navolging van hem streeft hij er ook naar om mensen in balans te brengen. Zijn artistieke onderzoek doet hij op een zeer specifiek terrein: zijn eigen lichaam. Een zwaar verkeersongeval en een chronische aandoening hebben deze werkwijze mede bepaald. Zijn lichaam is zijn artistieke kompas. Uit beschadigingen, ontstekingen en genezingsprocessen in zijn lichaam, haalt hij betekenis.

Raily Yance
Raily Yance werd geboren in de deelstaat van Venezuela genaamd Zulia. Het werk Entropías de los cotidianos komt voort uit Yance’s ervaringen als migrant op Curaçao, waarin hij zoekt naar gelijkenissen binnen culturele diversiteit en verschil. De nadruk ligt hier op scènes en objecten uit het alledaagse, die ingezet worden om gevoelens van vervreemding tegen te gaan. Yance’s creatieve proces begint met het observeren, bestuderen en beoefenen van alledaagse handelingen. Vanuit daar volgen schetsen en aantekeningen, die resulteren in composities waarin de verhouding tussen objecten en hun betekenissen op scherp komt te staan.

Marit Westerhuis
Marit Westerhuis, geboren in Winschoten en woonachtig in Amsterdam, maakt kinetische installaties die organische elementen zoals mos en water combineren met industriële materialen zoals staal en PVC. Met behulp van robotica bootsen haar werken natuurlijke bewegingen na, waardoor meeslepende omgevingen ontstaan waarin natuur en technologie op verontrustende wijze samenkomen. De kunst van Westerhuis onderzoekt de menselijke drang naar vooruitgang en de ecologische gevolgen daarvan. Door mythologie, geschiedenis en hedendaagse vraagstukken te integreren, nodigt ze uit tot reflectie op de relatie tussen mens, technologie en natuur.

Samuel Sarmiento
Samuel Sarmiento is een beeldend kunstenaar woonachtig op Aruba. Zijn artistieke praktijk onderzoekt het vertellende vermogen van hedendaagse tekenkunst, die normaal alleen aan geschreven of gesproken verhalen wordt toegekend. In zijn vertelkunst in beeld zoekt hij ook de verbinding met Caribische tradities en leermethoden, gebaseerd op mondelinge overdracht. Behalve alledaagse verhalen, of mythes, zoekt Samuel ook naar manieren waarop deze verhalen zich kunnen verbinden aan grote thema’s – door bijvoorbeeld het gebruik van metaforen of een allegorie. Zijn keramische kunstwerken staan zodoende vaak symbool voor grotere historische ontwikkelingen als extractivisme in verschillende landschappen; of juist ideeën over culturele identiteit en hoe je zoiets kunt vangen in kunstwerken.

EARTH TALES / IERDE FERHALEN / KUENTA DI TERA

What is your relationship to the land you are on? Do you try to dominate, control, or straighten out the land? Do you identify with the land by becoming part of it yourself? Do you use the land for agriculture, raw materials or economic profit? And what do you give to the land yourself? How is this relationship determined by your worldview, faith, social position, body and life history?

From 14 February to 16 March 2025, VHDG will present the exhibition EARTH TALES / IERDE FERHALEN / KUENTA DI TERA at a new location in the city. In this exhibition, curator Michiel Teeuw has invited five artists to present works of art about the relationship between man and land. Various positions are explored in approximately 15 works, made by Manja Kindt, Faisel Saro, Raily Yance, Marit Westerhuis and Samuel Sarmiento. The artists use various narrative forms and media, from installations and paintings to maps and diagrams.

The artists, who live in the Netherlands and the Caribbean part of the Dutch Kingdom, take us to various landscapes: from Limburg to Friesland and from the Surinamese north coast to the Amazon River.

Manja Kindt
Manja Kindt uses multimedia, mixed media and creates spatial work. All these disciplines come together to create an installation, both outside and inside. Her work is modest in nature. Materials are often taken from nature to become part of works of art. Walking, mainly along the northern coast, always observing, the ground forms a kind of treasure trove for her. Literally the breeding ground for her work.

Faisel Saro
One of the people who made the move from Suriname to the Netherlands in the wave of immigration in 1975 is Faisel Saro. He is of Surinamese descent, born in Willemstad (Curaçao) and grew up with his grandparents in Paramaribo. His grandfather was a shaman. Following his example, he also strives to bring people into balance. He conducts his artistic research in a very specific area: his own body. A serious traffic accident and a chronic condition have partly determined this approach. His body is his artistic compass. He draws meaning from damage, inflammation and healing processes in his body.

Raily Yance
Raily Yance was born in the Venezuelan state of Zulia. The work Entropías de los cotidianos stems from Yance’s experiences as a migrant in Curaçao, in which he searches for similarities within cultural diversity and difference. The emphasis here is on scenes and objects from everyday life, which are used to counteract feelings of alienation. Yance’s creative process begins with observing, studying and practicing everyday actions. From there, sketches and notes follow, which result in compositions in which the relationship between objects and their meanings comes into focus.

Marit Westerhuis
Born in Winschoten and living in Amsterdam, Marit Westerhuis creates kinetic installations that combine organic elements such as moss and water with industrial materials such as steel and PVC. Using robotics, her works mimic natural movements, creating immersive environments in which nature and technology come together in disturbing ways. Westerhuis’ art explores the human drive for progress and its ecological consequences. By integrating mythology, history and contemporary issues, she invites reflection on the relationship between humans, technology and nature.

Samuel Sarmiento
Samuel Sarmiento is a visual artist living in Aruba. His artistic practice explores the narrative capacity of contemporary drawing, which is normally only attributed to written or spoken stories. In his visual storytelling, he also seeks connections with Caribbean traditions and learning methods, based on oral transmission. In addition to everyday stories, or myths, Samuel also looks for ways in which these stories can connect to larger themes – for example, by using metaphors or allegory. His ceramic works of art are therefore often symbolic of larger historical developments such as extractivism in different landscapes; or ideas about cultural identity and how to capture this in works of art.

Menu